Ahad, 19 Julai 2009

Isra' dan Mikraj

Hari ini pada tanggl 20 julai 2009 bsmaaN 27 rejab 1430,mngkin kita sering lupa tntg 1 pristiwa pntg ykni ISRA' MIKRAJ...so i.allah aku akn mceritakan sdkit sbnyak nape yang aku ingat n mengetahui...

-------------------------bismillah-------------------

" Maha suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda - tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui "
--- Israk, ayat 1 ---

Sahabat aku yang dikasihi sekalian,

Ini lah antara ayat Allah s.w.t yang membuktikan berlakunya peristiwa yang terjadi
kepada Nabi Muhammad, iaitu Israk & Mikraj. Israk bermaksud perjalanan di waktu malam dari Masjidil Haram (Mekah) ke Masjidil Aqsa di Baitul Muqaddis (Palestin). Manakala, definisi bagi Mikraj ialah perjalanan naik dari Masjidil Aqsa naik ke langit ke-7 hingga sampai di Sidratul Muntaha dan terus naik menerima jemputan Allah s.w.t kepada kekasih-Nya untuk menerima perintah solat 5 waktu sehari semalam. Peristiwa seperti ini bukanlah atas sebab saja2 Allah s.w.t mengangkat Nabi Muhammad ke langit, tetapi rakan sekalian, ia disebabkan, antaranya :
(1) Tahun itu merupakan Tahun Dukacita Bagi Nabi Muhammad saw, dimana isteri dan bapa saudaranya meninggal dunia.

Sahabat aku yang disanjungi sekalian,

Secara ringkasnya, terdapat beberapa peristiwa yang berlaku sewaktu perjalanan Nabi
Muhammad saw dari bumi hingga ke langit. Tetapi peristiwa dibelah memang antara yang unik. Setelah dibelah, diambil hatinya lalu dibasuh dengan air zam-zam. Hatinya kemudian dimasukkan/disemai dengan Iman, Islam, Hikmah, Ilmu, Berani dan Sabar. Bayangkanlah rakan sekalian, Nabi yang hendak berjumpa dengan Allah one-by-one, perlu mempunyai hati sedemikian tadi itu. Tapi kita, orang2 biasa, nak jumpa Tuhan melalui solat pun, entah tentu ke tidak. Soal ikhlas perlu dijawab dahulu.

Baiklah para sahabat aku sekakian mai kita teruskan...,

Perjalanan Nabi Muhammad ketika diisrak mikrajkan, kita pun sudah sedia maklum
bahawa ia terjadi pada satu malam & dikatakn hanya berlaku dalam tempoh 4 jam sahaja. Tentu sahaja perjalanan itu memerlukan sebuah kenderaan yg canggih dan berteknologi tinggi, Namun, ini lah antara kekuasaan yang hendak ditunjukkan Allah swt. Menggunakan sejenis makluk yg bernama `Buraq' di sepanjang perjalanan nabi. Buraq ini wahai sahabat sekalian, adalah binatang unik dari Syurga. Kelajuannya dikatakan sejauh mata memandang.
Dan ketika Nabi Muhammad saw hendak naik ke langit, tiba2 baginda ternampak ada bebola api sedang menuju ke arah mereka. Lantas baginda bertanya kepada Jibril,

"Wahai Jibril, apa benda yg berapi2 itu ? "

(Bayangkan lah para rakan sekalian, kita contohnya sedang berjalan/menaiki motorsikal pada waktu mlm. Tiba2, toleh je belakang, heh... , bola api meluru kpd kita! Tak tahu lah nk buat apa, tapi majoritinya mesti bertindak balas yg sama, iaitu lari .. hehehe)

Baiklah sahabat aku sekalian ...,

Jibril pun menjawab, "Itulah dia Jin Ifrit yg membawa obor api utk menghalang perjalanan kita." Akhirnya, Jin Ifrit yg ingin menghalang itu, terbakar terkena obor api yg dibawa sendiri itu.

( Hehe.., ini bole dikatakn, seorg pemain bola yg khusyuk m`buat skilnya, tpi akhirnya terjauh kerana t`pijak bola..duh)

Seterusnya...,

Dipendekkan ceritanya, baginda pun melalui 7 lapisan langit yg menemukan baginda dgn
8 roh nabi yg tertentu. Dan akhir sekali, baginda tiba di Sidratul Muntaha yg merupakan destinasi terakhir yg turut menemukan Nabi Muhammad saw dan Allah swt. Disini pun kita sedia maklum, Allah telah pun memerintahkan Nabi dgn solat 50 waktu. Sewaku baginda ingin turun ke lagit ke-6, baginda ditegur oleh Nabi Musa as, agar meminta kpd Allah swt semula, mengurangkan waktu solat. Setelah lama berulang alik, akhirnya termaktublah, bahawa Umat Nabi Muhammad diwajibkan solat 5 waktu sehari semalam.

Sebenarnya para sahabat sekalian, peristiwa sebegini bukanlah hanya sekadar utk kita
perdengarinya sahaja. Tetapi, ia sudah tentu sebagai peringatan, renungan dan juga ujian utk kita sebagai muslim sejati. Peristiwa2 yg dihadapi Baginda Rasulullah saw, tidak lain tidak bukan disertai dgn iktibar dan pengajaran. Antaranya :
Nabi terlihat orang yg tidak mampu memikul kayu, tetapi kayu yg dipikulnya terus ditambah. Inilah wahai rakan ILI sekalian, balasan bagi mereka yg tidak amanah dn tamak kuasa.
Nabi melihat manusia terus-menerus memecah kepalanya dgn batu. Apa sbbbnya?! inilah balasan bagi mereka yg malas utk solat.
Dn Nabi juga melihat manusia menggunting lidah menggunakan gunting api neraka dn bercantum semula. Inilah akibatnya, utk mereka yg berdusta, ckp besar, keji lagi kasar!

Namun para sahabat aku sekalian...,

Perkara yg hendak ditekankan disini ialah tentang SOLAT. Solatlah perkara yg mula2
sekali akan ditanya di akhirat. Dn kerana itu, Rasulullah sendiri berjumpa one-by-one dgn Allah, menandakan betapa besarnya kelebihan, kemuliaan dan tanggungjawab supaya kita menjaganya, sebagai muslim sejati!!

0 ulasan:

Catat Ulasan