Isnin, 20 Julai 2009

Anak adalah ujian Allah S.W.T

x tahu la sejak akhir2 nie aku jarang dapat tido malam...sakni aku g round2 bando dengan member2 sbb terlalu puas n brg sangat2 duk kat asrama..aku dapat melihat sebuah kehidupan remaja zaman sekarang bermacam2 tau..aku cukup2 sedih dengan keadaan zaman sekarang,betul la nape sabda Nabi S.A.W yang mafmunnya dunia akhir zaman anak perempuan amat la payah untuk kita menjaganya daripada kita menjaga sekandang lembu yang tidak kita dapat membilangnya...

Kita sume mengetahui anak adalah satu anugerah yang dikurniakan kepada setiap pasangan yang bergelar suami isteri, tapi ada kala anak memberikan kepada kita kebahagian dan ada kalanya ia memberikan kepada kita suatu beban untuk menguji tahap keimanan setiap pasangan...

Nabi S.A.W bersabda anak itu adalah ujian daripada Allah sepertimana yang diriwayatkan dari Aisyah r.a katanya:”Seorang wanita datang kepadaku membawa dua orang anaknya, meminta makanan. Tetapi tiada apa yang boleh didapatinya daripadaku ketika itu selain daripada sebiji kurma, lalu kuberikan kepadanya. Kurma itu dibahagi dua dan diberikannya kepada kedua anaknya itu, dan ia sendiri tidak memakannya. Kemudian ia berdiri dan terus pergi. Setelah nabi s.a.w datang, aku ceritakan hal itu kepada baginda. Sabda beginda s.a.w, “Sesiapa mendapat cubaan kerana beberapa anak daripadanya, maka semuanya itu akan menjadi dinding baginya daripada api neraka.” hadis nie adalah yang sahih daripada Bukhari.

0 ulasan:

Catat Ulasan