Isnin, 20 Julai 2009

Jabir Ibn Haiyan

Sementara aku menunggu member aku siap mandi,bukan mandi nape2 k tapi cz mandi ktorg baru jer balik dari main futsal kat jeram sakni,aku dan member yang lain ada 1 perancangan nk kuar jalan2 kat bandor sbb tllu brg sangat2 duk kat asrama waktu cuti nie ,sO pendekkn cite aku nak berkongsi dengan korg sedikit sebanyak tentang sumbangan seorang iNsan yang banyak menyumbang idea berbentuk ilmiah kepada kita sume sehingga ianya yang masih kekal dalam kehidupan kita sampai ari nie yang bernama JABIR ibn HAIYAN...

Pengenalan

1. Seorang ahli kimia Islam pada kurun pertengahan dan lebih dikenali sebagai Bapa Kimia Moden. Max Mayerhaff menyatakan bahawa, beliau individu yang telah mencetus pembangunan kimia di Eropah.
2. Nama penuhnya ialah Abu Musa Jabir Ibn Hayyan, atau kadang-kala dipanggil al-Harrani dan al-Sufi.
3. Mula mempraktikkan ilmu-ilmu perubatan dan kimia di Kufah pada 776 Masihi dan dilaporkan pernah menuntut dengan Imam Ja'jauh Sadiq dan Putera Ummayed Khalid Ibn Yazid.
4. Pada awalnya, dia telah mempraktikkan ilmu-ilmunya di bawah pemerhatian Barmaki Vizir semasa pemerintahan Khalifah Haroon al-Rashid, era Kerajaan Khalifah Abbasiyah.
5. Telah dikenakan tahanan rumah di Kufah, di mana dia meninggal di situ pada 803 Masihi.

Sumbangan-sumbangan

1. Memperkenalkan kaedah penyiatasan melalui teknik pencubaan kepada dunia Kimia, yang mana telah mempercepat perkembangan kimia moden.
2. Berjaya menyiapkan 100 buah karya, yang mana 22 daripadanya berkaitan dengan ilmu kimia.
3. Sumbangan terbesarnya adalah melalui kejayaannya menemukan prosedur-prosedur kimia yang sistematik seperti penghabluran, penyulingan, pengkalsinan, pemejalwapan dan penyejatan juga penghasilan beberapa peralatan baru dalam bidang ini.
4. Berjaya dalam pencapaian praktikalnya apabila berjaya menemui beberapa bahan mineral dan asid yang baru.
5. Bergiat aktif dalam usaha penyediaan pelbagai campuran kimia serta penghasilan kaedah-kaedah kimia yang baru. Beliau menjadi perintis kepada bidang sains gunaan atas kejayaannya dalam memperkenal beberapa proses baru dalam bidang tersebut.
6. Pencapaiannya dalam bidang ini termasuk penyediaan pelbagai jenis logam, pembangunan bahan keluli, pencelupan kain dan proses menyamak kulit, penghasilan kain kalis air, penggunaan mangan dioksida dalam pembuatan kaca, pencegahan proses pengaratan, pembuatan cat, gris, dan sebagainya.
7. Telah membangunkan ‘akua regia’ bagi melarutkan emas.
8. ‘Alembic’ adalah ciptaannya yang telah memudahkan proses penyulingan dijalankan dalam keadaan yang sistematik.
9. Berjaya mengelaskan bahan-bahan menjadi tiga kumpulan; bahan yang mengewap ketika dipanaskan, bahan logam dan bahan-bahan yang boleh ditukar kepada serbuk.
10. Menulis kitab-kitab kimia yang masyhur, antaranya Kitab-al-Kimya, dan Kitab al-Sab'een yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa Latin dan pelbagai bahasa lagi di benua Eropah. Hasil karyanya amat terkenal di Eropah untuk beberapa abad dan telah telah mempengaruhi evolusi kimia moden.
11. Memperkenal beberapa terma saintifik baru seperti Alkali.
12. Berjaya memperkenalkan teknik penyediaan asid buat kali pertama; asid nitrik, asid hidroklorik, asid sitrik dan asid tertar dan juga berjaya menekankan konsep sistematik dalam proses-proses eksperimen.

0 ulasan:

Catat Ulasan