Ahad, 19 Julai 2009

Sifat pemaaf bersih hati, Tenangkan jiwa

Idup ini bnyk sngt cbaan, ada kala kita ske dan ada kala kita duka,,kita x dapat lari dari sume masalah...semalam aku bring sngt2 duk kat asrama,sO apa lagi aku main intrnt la tpi trbCa 1 artkl yg mCrtakn tntg 1 sift yg dpt mbrshkn n jgk mbrikn kita ktngn...ykni sft mmfkn kslhn ssorg,bnyk adb2 yg d'ajr bgnda S.A.W antry....sblum kita tido adlh mmfkan keslhan org ln kpd kita..

Pda zmn Rasulullah dlu, para sahabat Rasulullah ialah org2 yg sngt iginkn syurga... mrka sntsa mmnta Rasulullah m'doakn mrka spya msk syurga...

Prnh d'rwytkn, Rasulullah sdg mmbri tzkrh n Rasulullah s.a.w mngatakn kpda para shbt yg brda di skllngy, akn mncl drpda balik tiang itu ssOrg yg akn mnghuni syurga klak.. para sahabat t'tnggu2 n akhiry mncl la ssOrg shbt yg bese, yg bkn la antra shbt2 yg hbt atau t'nma nmay... para shbt berasa crga, knpa dia d'jnjikan oleh Rasulullah syurga yg mmg mnjd idaman mrk... k'esokn ariy, Rasulullah mngatakn bNda yg sma.. n mncl la orang yg sama... b'+ curiga para shbt yg ln... krna prsn igin thu, sOrg shbt tlh g k rmh shbt yg dijnjikan syurga ini, dan mmnta utk tido di rmhny utk bbrpa ari... pd ari prtma, shbt ini mngiNtip sgla apa yg d'lkukan oleh pemuda yg dijnjikan syurga ini... baginya bese shja.. solat subuh b'jemaah, amalan2 yg bese shja yg d'lkukn oleh para shbt yg ln.. ari kedua pun sama, ketiga pun sama.. akhry krna prSn ingn thu yg kt beliau tlh b'tnya kpda shbt ini, Rasulullah tlh m'jnjikn syurga kpdamu, aku mlht amln engkau bese shja.. sma kmi yg ln.. knpa Rasulullah m'jnjikn syurga kpdmu? dngn prSn t'kjut n t'pinga-pinga mnrima khbar bite ini... stlh bfkr pnjng, dia m'jwb, aku tdk thu knpa Rasulullah m'jnjikn aku syurga, tpi ada 1 amln yg aku lkukn n mgkn krna itu aku d'jnjikn syurga...
sblum aku tido, aku tdk prnh lupa utk mmfkan sUme dosa2 org ln kpda aku..

0 ulasan:

Catat Ulasan