Selasa, 16 Mac 2010

Tanda2 Hadis Maudhuk

Para ulama telah menggariskan kaedah2 utk mengenali Hadis2 Maudhuk. Di
antara kaedah2 tersebut ialah:

1- Pengakuan drpd pembuat sendiri, seperti pengakuan Ibnu Abu Mariam yg
mengaku membuat pembohongan terhadap Hadis2 Kelebihan Surah.
2- Terdapat bukti pada kedudukkan hubungan perawi, seperti meriwayatkan
drpd syeikh yg terbukti beliau tidak menemuinya, hidup sezaman dgn nya,
meninggal dunia sebelum kelahiran perawi atau beliau tidak memasuki tempat
yg beliau mendakwa pernah mendengarnya spt Makmun bin Ahmad Al-Harawi yg
mendakwa pernah mendengar drpd Hisyam bin Umar, maka Ibnu Hiban bertanya
padanya: Bilakah kamu memasuki Syam? Beliau menjawab: Pada tahun 250
Hijrah. Ibnu Hiban berkata: Sesungguhnya Hisyam yg diriwayatkan oleh Makmun
telah meninggal dunia pada tahun 245 Hijrah.
3- Terdapat bukti pada matan yg menunjukkan pembohongannya, seperti
terdapat pada riwayat tersebut kesalahan pada tata bahasa atau terdapat
kelemahan pada lafaz dan tergugur makna.
4- Bersalahan dgn akal, fizikal dan penyaksian: Spt riwayat drpd Ar-Rahman
bin Zaid bin Aslam bahawa kapal Nabi Nuh a.s tawaf di Baitullah tujuh
keliling dan sembahyang di belakang makam dua rakaat.
5- Bersalahan dgn keterangan Al-Qur'an dan sunnah yg sahih, yg tidak boleh
ditakwil seperti: Aku adalah penutup para Nabi, tiada Nabi selepasku
melainkan jika dikehendaki oleh Allah; maka ianya bersalahan dengan firman Allah
s.w.t yg bermaksud: (Tetapi Muhamad adalah pesuruh Allah dan penutup para Nabi)
dan seperti apa yg bersalahan terhadap kebenaran sunnah yg mutawatir
(Akulah penyudah, tiada Nabi selepasku).
6- Bersalahan dgn data sejarah yg diketahui pada masa Nabi s.a.w seperti
riwayat dikenakan Jizyah ke atas org Yahudi selepas perang Khaibar dan
tidak dikenakan kerja tanpa upah terhadap mereka dgn disaksikan oleh Saad
bin Muaz dan ditulis oleh Muawiah bin Abu Sufian. Sedangkan ketetapan
sejarah mengatakan bahawa Jizyah belum lagi diperkenalkan dan belum
disyariatkan pada tahun peperangan Khaibar kerana ayat tentang Jizyah
diturunkan selepas tahun peperangan Tabuk. Sesungguhnya Saad bin Muaz
meninggal dunia sebelum peristiwa tersebut iaitu dlm peperangan Khandak.
Manakala Muawiah pula memeluk Islam pada tahun pembukaan Mekah.
7- Khabar tentang perkara yg penting berulang dakwaan pembawakannya seperti
yg berlaku dgn disaksikan oleh semua sahabat tetapi tidak meriwayatkanya
melainkan seorang sahaja dan yg lainnya menyembunyikannya, seperti
diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w telah memegang tangan Ali bin Abu Talib ketika
dihadiri oleh seluruh sahabat sewaktu kepulangan mereka dari mengerjakan
Haji Widak, kemudian baginda bersabda selepas org ramai mengenalinya:
(Kanak2 ini adalah, saudaraku dan akan menjadi khalifah selepasku, maka
hendaklah kamu mendengar dan mentaatinya). Adakah seseorang Muslim boleh
menerima berita yg menunjukkan semua sahabat telah sepakat utk
menyembunyikannya ketika mereka memilih Abu Bakar sebagai Khalifah dan dgn
dipersetujui oleh Abu Bakar dan mereka menyetujuinya sbg khalifah mereka?
8- Mengandungi balasan yg berat teradap dosa kecil atau pahala yg banyak
terhadap amalan yg sedikit. Perkara ini masyhur terhadap balasan siksa dan
balasan baik seperti kata mereka: (Sesiapa yang mengucapkan kalimah "Tiada
illah melain Allah" maka Allah akan menciptakan utk nya seekor burung yg mempunyai
tujuh puluh ribu lidah manakala setiap lidah mempunyai tujuh puluh ribu
bahasa yg sentiasa meminta keampunan untuknya).

0 ulasan:

Catat Ulasan